Wat als je niet tevreden bent?

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts (-specialist). Toch kan het een keer voorkomen dat je vindt dat hij of zij je verkeerd van onzorgvuldig heeft geïnformeerd van behandeld. Het is belangrijk dat je iets met die onvrede doet. Je kunt daarom het beste de volgende stappen ondernemen:

  1. Praat met je tandarts
  2. Stuur je vraag naar het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP).
  3. Als er geen andere oplossing is, dien dan een klacht in de Klachtenregeling waarbij je tandarts is aangesloten 

Vraag ten eerste om een ​​verhelderend gesprek met je tandarts. Meestal lost dit al veel op. Je kunt aangeven wat je onduidelijk vindt. De tandarts kan dan uitleg geven over zijn advies van behandeling. Het is goed om je tandarts te laten weten dat je een probleem hebt, want zo kan je samen naar een oplossing zoeken.

Tips voor het gesprek:

  • Wacht niet te lang als je een klacht hebt maar onderneem snel actie;
  • Schrijf eerst op eerder je wilt praten;
  • Bedenk wat je wil bereiken;
  • Blijf rustig tijdens het gesprek;
  • Je kunt ook een brief van een e-mail sturen;
  • Wees bereid samen tot een oplossing te komen. 

Als je er samen met de tandarts niet uitkomt, kun je via een online formulier advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) van de KNMT. Het TIP is geen klachtenbureau, maar kan vragen beantwoorden over je klacht. En de medewerkers kunnen je vertellen wat je het beste kunt doen. 

Elke tandarts is verplicht een Klachtenservice te hebben. Maar niet elke tandarts is bij de KNMT Klachtenservice betaald. Bij het TIP kan je navragen van je tandarts bij de KNMT Klachtenservice is aangesloten. 

Bij het TIP kan je informeren of je tandarts is aangesloten bij de KNMT Klachtenservice. Indien dit aan de orde is kan je dit klachtformulier invullen. Vergeet niet de naam van je tandarts te vermelden!

  • De KNMT Klachtenservice is goedgekeurd door de Consumentenbond;
  • De KNMT biedt je kosteloos een klachtenfunctionaris aan;
  • De klachtenfunctionaris helpt je bij het formuleren van je klacht;
  • De klachtenfunctionaris bemiddelt tussen jou en de tandarts;
  • De klachtenfunctionaris staat met raad en daad bij in het hele proces;
  • Als je klacht niet wordt opgelost, kun je naar de Geschilleninstantie Mondzorg. Voor het verzoek van je klacht door de Geschilleninstantie Mondzorg is griffiegeld betaald.